Načítání...

• 25 km
  • 1600 m
  • Ano

Krásná, ale náročná celodenní túra na Malý Kriváň bohatá na výhledy. Tato část Kriváňské Malé Fatry stojí trochu stranou masivní turistiky, proto zde nepotkáte zdaleka tolik lidí jako na Velkém Kriváni nebo na Rozsutcích.

Číst dál

Výstup na Malý Kriváň

Z konečné autobusu vyrazíte po zelené značce mírným stoupáním vesnicí okolo parkoviště a za ním přejdete přes most. Kousek za mostem odbočíte vlevo a po betonové lávce znovu překročíte potok. Nad vesnicí přejdete napříč rozlehlou loukou k lesu, kde začíná již trochu prudší stoupání Repišťskou dolinou.

Po 300 metrech překročíte svážnici a hned za ní i potok, který teče přímo přes cestu, a začnete stoupat ještě prudčeji až do 700 výškových metrů, kde naleznete přístřešek a pramen. Přístřešek je vhodné místo ke krátkému odpočinku ‒ dál vás čeká prudké stoupání až k chatě pod Klačianskou Magurou (1 115 m).

Nad přístřeškem překročíte další svážnici a vystoupáte pod bývalou sjezdovku. Značená cesta zpočátku vede lesem po její levé straně, ale můžete jít i přímo po ní a na značenou cestu se znovu napojit v horní části sjezdovky. Následuje několik serpentin v bukovém lese a krátká mírná svážnice, která vás dovede rovnou pod chatu.

Pralesem na Suchý

Pokračujte stále po zelené do sedla pod Suchým (1 303 m). Hned za chatou narazíte na pramen, který ale bývá koncem léta vyschlý. Cesta do sedla trvá asi hodinu a nečeká vás žadné delší stoupání, ale spíš odpočinková část túry, v jejíž druhé části budete procházet prastarým lesem plným kapradí a letitých stromů.

Naopak výstup ze sedla na vrchol Suchý (1 468 m) je strmý dost a dá vám trochu zabrat. Za namáhu při výstupu budete ale odměněni krásnými výhledy na Žilinu a okolní vesnice, část hřebene s vrcholy Biele skaly, Stratenec a Malý Kriváň. Dobře vidět je odtud i na Velkou Fatru a dominantní Martinské hole v Lúčanské části Malé Fatry.

Ze Suchého pokračujte po zvlněné červeně značené cestě, jež vede úzkou pěšinou vystříhanou v kleči. Jak si budete razit cestu přes Biele skaly (1 448 m) a Stratenec (1 513 m), budou se střídat krátká stoupání s klesáním a tu a tam budete muset překonat i menší skalnaté úseky. Není se ale čeho bát, nejde o nic náročného. Ze Stratence sestoupíte do širokého travnatého sedla Priehyb (1 452 m), které je jako stvořené pro odpočinek v trávě před závěrečným výstupem na Malý Kriváň (1 671 m).

Malý Kriváň

Výstup ze sedla není moc prudký, ale po všem, co už máte za sebou, se může zdát zdlouhavý. Když konečně vystoupíte na vrchol, uvidíte betonový pilíř a kamennou zídku sloužící především k nouzovému bivakování. Pokud fouká vítr, dobře poslouží jako úkryt při svačině.

Z Malého Kriváně se vám otevře výhled do všech stran, uvidíte Velký Kriváň, Malý a Velký Rozsutec, část hřebene, po které jste přišli, Velkou Fatru a při dobré viditelnosti i Velký Choč, Babí horu a hřebeny Nízkých Tater i Západních Tater.

Při zpáteční cestě sestupte zpět do sedla Priehyb a vydejte se vlevo po žluté cestě vedoucí travnatými svahy pod vrcholy Stratenec a Biele skaly do sedla pod Suchým. Odtud pokračujte už zase po zelené zpět na chatu pod Klačianskou Magurou a sestupte stejnou cestou do Turčianských Klačan.

Užitečné info

Vlakem: jeďte do Vrútek, před nádražní budovou se dejte vpravo a hned odbočte vlevo na ulici K. Kalacsaya, na zastávku městské hromadné dopravy (zastávka „Vrútky autobusová stanica“). Odtud autobusem č. 27 do Turčianských Klačan na konečnou (zastávka „Turčianske Kľačany“).

Vyhledat spojení | MHD Martin

Autem: Ze Žiliny po silnici E50 do Vrútek, hned na začátku odbočit vlevo a přes Lipovec pokračovat do Turčianských Klačan. Auto je možné zaparkovat na bezplatném parkovišti na okraji vesnice, okolo kterého vede značená cesta na chatu pod Klačianskou Magurou.

Turčianské Kľačany zelena chata pod Kľačianskou Magurou (2:30) zelena sedlo pod Suchým (3:30) zelena Suchý (4:00) cervena Biele skaly (4:20) cervena Stratenec (4:35) cervena sedlo Priehyb (4:45) cervena Malý Kriváň (5:30) cervena sedlo Priehyb (6:00) zluta sedlo pod Suchým (7:00) zelena chata pod Kľačianskou Magurou (8:00) zelena Turčianské Kľačany (9:30)

pramen v Repišťské dolině, chata pod Klačianskou Magurou, popř. pramen za chatou, pramen pod sedlem Priehyb

• Pokračovat z Malého Kriváně dál po červené značce přes Velký Kriváň (1:45) do sedla Medziholie (2:15) a odtud sestoupit (nebo sjet lanovkou) do Vrátné doliny (3:45).
  • Pokračovat z Malého Kriváně dál po červené značce a zkombinovat s túrou na Velký Kriváň nebo s noclehem na chatě pod Chlebom a pokračovat v hřebenovce.
  • Sestup z Malého Kriváně nově vyznačenou, modře značenou cestou do Sučan (3:30). Odtud vlakem nebo autobusem zpět Žiliny (nebo Vrútek a Klačan, pokud tu máte auto).
  • Pokud je pro vás túra na jeden den moc náročná, můžete přespat na chatě pod Klačianskou Magurou a vychutnat si noční pohled na Martin.