Přechod hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry

Na Velkém Rozsutci

Podrobnosti:

Popis túry:

Túra začíná ve Strečně resp. Nezbudské Lúčce, která je hned na druhém břehu Váhu.  Do Strečna se nejlépe dostanete osobním vlakem ze Žiliny. Z vesnice se vydejte po červené značce směrem k Strečnianskému priesmyku. Po nějaké době odbočíte vlevo od Váhu do údolí s protékajícím Hradským potokem. Po chvíli mírného stoupání asfaltovou lesní cestou narazíte na rozcestí, ze kterého pokračujte vpravo na lesní pěšinu stoupající ke Starému hradu - zřícenině, ze které je krásný výhled na Strečnianský priesmyk. Dále cesta pokračuje dlouhým stoupáním, které se zmírní až po dosažení neznačeného vrcholu Plešel (981 m). Následuje velice mírná cesta až k chatě pod Suchým, kde většina hřebenovkářů stráví první noc.
Od chaty pokračujte stále po červené, krátkým, ale strmým, stoupáním na rozcestí Javorina a dále mírnější cestou, procházející krásným bukovým lesem, až do sedla Príslop pod Suchým. Kousek za sedlem začíná strmé stoupání, které končí až na samotném vrcholu Suchý, který je se svými 1468 metry prvním významnějším vrcholem hřebenovky. Ze Suchého můžete vidět např. Žilinu, Malý Kriváň, Martinské hole a Velkou Fatru.

Ze Suchého pokračujete většinou cestičkou vysekanou v kosodřevině na Biele skaly, krásný vápencový vrchol se skalnatou stěnou ze severu a klečí porostlým svahem z jihu. Klesnete sedlo Vráta a hned zase vystoupáte na Stratenec, další vrchol této poměrně strmé části hřebene. Následuje široké travnaté sedlo Priehyb, ze kterého je to již jen asi třičtvrtě hodiny stoupání na Malý Kriváň.

Z Kriváně cesta zprvu pozvolna klesá po úzkém, lehce skalnatém hřebínku, který se později rozšíří a cesta nabyde na strmosti. Pod koncem klesání najdete pramínek vody, odkud začíná cesta opět pozvolna stoupat do sedla Bublen a dále strměji přes vrchol Pekelník až na nejvyšší vrchol celé Malé Fatry - Veľký Kriváň.

Tatra Adventures: Dobrodružství na Slovensku

Z Velkého Kriváně sestoupíte do Snilovského sedla, ze kterého je možné odbočit po zelené k chatě pod Chlebom, ideálnímu místu na strávení druhé noci. Hřebenovka ze sedla pokračuje dále po červené stoupáním na vrchol Chleb a pokračuje přes Hromové, kde se hřeben stáčí k severu na dvojvrchol Steny a dále na Poludňový grúň. Odtud je možné sestoupit po žluté na chatu na Grúni a strávit zde noc.

Z Poludňového grúně pokračujte stále po červené přes Stohové sedlo a dlouhým, strmým stoupáním na mohutný Stoh. Z vrcholu pokračujte sestupem do sedla Medziholie. pokud se vám na Stoh nechce, můžete ho obejít žlutě značeným traverzem. Ze sedla Medziholie na vás čeká strmý a řetězi jištěný výstup na skalnatý Veľký rozsutec - jeden z nejhezčích vrcholů celého Slovenska. Z Veľkého Rozsutce následuje mnohem snažší sestup do sedla Medzirozsutce. Ze sedla můžete pokračovat v sestupu po modré značce přes lávky a žebříky Jánošíkových dier do Bieleho Potoka (část Terchové) nebo pokračovat na Malý Rozsutec a sestoupit do Bieleho Potoka odtud po zelené přes osadu Podrozsutec. Do Bieleho Potoka však nezajíždí moc autobusů, takže možná budete muset šlapat ještě několik kilometrů do centra Terchové.

Pokud se chcete šlapání do Terchové vyhnout, můžete při sestupu skrz Jánošíkove diery odbočit na rozcestí Podžiar na žlutou a sestoupit do Štefanové, odkud několikrát denně jezdí i přímé autobusy do Žiliny.

Hřebenovka lze jít samozřejmě i opačně a záleží jen na vás, kde začnete.